[SALAM PERKENALAN PENA]


Wednesday, 14 March 2012

PeSaN NaBi S.A.W

Assalamualaikum buat semua yang berada di seantero dunia. Wahh, gaya bahasa macam lah blog ini dibaca oleh semua orang di dunia, Mereka semua itu faham ke bahasa Melayu? Opps, terlupa yang bahasa Melayu ialah bahasa ke-4 bilangan penutur teramai di dunia. Apa-apa pun tidak dilupakan bahasa Arab yang menjadi bahasa Syurga kelak. InsyAllah, walaupun saya tak pandai berbahasa Arab tetapi tetap kagum dengan ilmuan yang mahir Arab seperti Ustaz Zahazan Mohamed yang pakar mentafsir Al-Quran dan Hadis. Kadang -kadang zaman budak -budak dahulu pernah juga terfikir yang orang yang tak pandai berbahasa Arab boleh ke masuk syurga? Akhirnya saya beranikan diri tanya ustazah sekolah agama, dan dia menjawab... Kalau awak tak tahu nanti tiba-tiba awak akan tahu bila di Syurga nanti, yang penting dekatkan diri kepada Allah. Kita tahu kan Allah Maha Berkuasa. Barulah tersenyum dan seronok saya mendengar. Namun di akhir kata ustazah tu dia pesan kat saya. Awak belajarlah bahasa Arab kan senang... 






Maaf saya dah melalut jauh daripada topik perbincangan hari ini. PESAN NABI itulah perkara yang ingin dinukilkan dalam ruangan kali ini iaitu "JADIKAN HARI INI LEBIH BAIK DARIPADA SEMALAM" Sebenarnya ungkapan mulia ini telah lama kita dengar dan dekat dengan hati-hati kita jika orang yang selalu pergi ke Majlis Ilmu. Namun pelaksanaannya bagi diri ini terasakan amat sukar untuk menjadi konsisten amlah lebih baik setiap hari yang mendatang. Walau apa pun kita kena ingat itu adalah pesan nabi kita dan semestinya mempunyai maksud yang indah seindah ungkapan tersebut. Bijak Nabi kita dalam memberikan motivasi, Tiba-tiba terasa rindu pada Nabi semakin kuat. JOM BERSELAWAT...! Orang kata kalau kita rindu pada Nabi rajin-rajinlah berselawat. Mudah-mudahan terubat sedikit rindu kita itu. Sekian sahaja penulisan kali ini, Moga mendapat kemudahan melaksanakan urusan dunia dan akhirat.

No comments: