[SALAM PERKENALAN PENA]


Tuesday 14 May 2013

DaLaM JaGa DaN LeNa

Assalamualaikum buat pembaca yang budiman. Segala puja dan puji hanya kepada Allah sebagai Tuhan yang layak disembah, bahkan memang selayaknya. Selawat dan salam buat baginda Nabi Muhammad s.a.w, keluarga serta sahabat baginda dan orang yang sama-sama menegakkan perjuangan baginda sehingga hari akhirat. Hidup ini sebuah titian perjalanan yang akan ditempuhi oleh setiap insan. Apabila tamat ruang dan jalan yang ada maka akan terhentilah kaki yang melangkah. Namun sepanjang perjalanan yang ditempuhi itu akan terdapatnya beberapa luka dan manis dalam kehidupan yang banyak mengajar kita tentang erti kesyukuran dan kesabaran. Bukan salah untuk mencuba sesuatu yang baru dan berbeza, cuma perlu kita perhatikan DALAM JAGA DAN LENA kita itu mestilah berpaksikan kebenaran dan kemuliaan yang semuanya itu datang daripada Allah sebagai Tuhan yang Maha Memberi dan Membalas.

Ramai yang hidup tetapi hakikatnya mati. Dan ramai pula dalam kalangan kita yang Islam tetapi hidup dalam Muallaf. Kita ini diberi pilihan dan pada masa yang sama mengikuti ketentuan yang telah ditetapkan. Dalam pilihan dan peluang yang terhidang itu membawa kita kepada suatu matlamat dan visi yang sama iaitu menuju dan mencari KEREDHAAN ALLAH. Sebahagian antara kita melakukan sesuatu mengharapkan pahala, tidak kurang pula yang mengharapkan supaya diselamatkan daripada api neraka. Dalam pada itu kita sering berpesan-pesan dengan pelbagai ganjaran demi ganjaran sedangkan amalan yang kita laksanakan belum tentu lagi sempurna dan diterima. Jika ditolak, bagaimana pula dengan ganjaran tersebut? Sebab itu asas yang lebih penting ialah kenal dahulu kepada dan untuk apa amalan dibuat, supaya dalam jaga dan lena dapat kita sempurnakan hak kepada yang berhak.



Sering kali kita bertanya kepada diri bagaimanakah nasib aku di akhirat kelak. Sering kali juga kita takut akan kematian dan amat cintakan keduniaan. Hidup merupakan suatu fitrah dan semua orang tidak menafikannya. Tetapi ramai yang terlupa bahawa kematian juga merupakan suaru fitrah dan aturan sunnahtullah yang telah ditetapkan. Semua yang hidup pasti akan merasai mati, dan itu adalah sesuatu yang pasti. Tetapi bagaimana kematian itu terjadi merupakan rahsia Ilahi dan semua antara kita akan mengalaminya dengan berbeza cara, tempat dan rupa meskipun namanya tetap sama. Tanyakan kepada diri kita sendiri, SUDAH BERSEDIAKAH AKU? kerana semuanya itu boleh berlaku sama ada dalam jaga dan lena. 

No comments: