[SALAM PERKENALAN PENA]


Friday, 17 May 2013

IkHLaSKaH DiRi INi?

Assalamualaikum dan semua. Syukur kepada Allah di atas keizinan-Nya untuk menukilkan kalam tanpa suara di cebisan potong ruang yang berbaki ini. Selawat dan salam buat Nabi Muhammad s.a.w sebagai pejuang yang unggal dan ikhlas dalam setiap perbuatan. Baginda tidak pernah memilih ganjaran walaupun pernah ditawarkan seperti wanita, harta dan pangkat. Tetapi baginda memilih jalan dakwah yang berliku dengan membawa suatu amanah dan tanggungjawab demi menyampaikan, menyebarkan dan menegakkan KALIMAH TAUHID di bumi ini sama ada kepada yang zahir iaitu manusia, mahu pun kepada yang ghaib iaitu dari kalangan golongan jin yang telah baginda sampaikan dakwah.



Sesungguhnya Nabi itu contoh ikutan yang terpuji dan mulia dari segi akhlak dan peribadinya. Dalam pada itu, dua ciri itu mesti tertegak dengan suatu sifat yang mudah dibicara tetapi payah untuk melaksana iaitu SIFAT IKHLAS dalam setiap perkara yang ingin dilakukan. Sebenarnya, terdapat beberapa cara untuk kita mengenal diri kita sama ada segala perbuatan kita benar-benar ikhlas atau sebaliknya. Antaranya ialah dengan memeriksa beberapa kriteria berikut:

1) Adakah kita masih lagi ikhlas jika kita telah mengusahakan sesuatu tetapi tidak mendapat sebarang penghargaan, sebaliknya orang yang kurang berusaha pula diberikan penghargaan dan pujian.

2) Adakah kita masih mampu tersenyum dan menahan marah, apabila seseorang yang telah kita tolong dan rapat dengan kita tidak menghargai segala yang telah kita lakukan bahkan menghina dan mengeji kita. Mampukah kita?

3) Adakah kita mampu memaafkan dan melupakan segala kesalahan orang lain terhadap kita? Adakah kita bersedia mengingati segala kebaikan orang yang kita anggap musuh dan melupakan segala kejahatannya. Tahukah kita sebahagian daripada maaf itu adalah dengan melupakan segala kesalahan dia? Jika seseorang berkata "I can forgive but not to forget" Itu maksudnya dia belum memaafkan sepenuhnya.

Saya tinggalkan tiga persoalan itu untuk anda dan saya renungkan di mana letaknya diri kita ini. Sekian, semoga yang bermanfaat itu dapat kita amalkan.


No comments: