[SALAM PERKENALAN PENA]


Sunday 11 March 2012

GaNTiKaNLaH PeRLaKuAnMu

Salam mujahadah buat semua insan yang bergelar Islam dan mempunyai Iman dalam hatinya. Pada hari ini hala tuju penulisan yang dilakukan akan digerakkan lagi dengan menyingkap tajuk yang amat memberi erti dalam hidup penulis. Ya, GANTIKANLAH PERLAKUANMU menuntut penulis dan para pembaca kesemuanya supaya mengubah atau dalam erti kata lain menggantikan sesuatu perlakuan yang buruk itu kepada sesuatu yang lebih indah, baik dan elok pada pandangan Allah s.w.t Persoalannya bagaimana mungkin kita dapat menilai sesuatu itu sama ada memberi manfaat dari kaca mata Allah, Maka di sini penulis mula tertanya - tanya adakah sesuatu yang dianggap elok dan baik itu hanya berfokuskan kepada aspek agama semata - mata seperti memebaca Al-Quran dan ritual keagamaan yang lain? Rupa - rupanya persepsi penulis ternyata meleset apabila yang dimaksudkan dengan manfaat itu ialah MERASAI dan BERKONGSI manfaat kepada semua yang ada di sekeliling kita. Namun bagaimana manfaat itu dapat dirasai dan dikongsi secara bersama. Maklum sahajalah manusia ini bersifat bakhil dan sukar untuk melakukan perkara kebaikan.






Lebih indah daripada warkah ini telah menukilkan bahawa sesungguhnya Islam itu sempurna dan meliputi keseluruhan gaya hidup. Kesedaran penulis terhadap hakikat ini bukanlah sesuatu yang nyata dirasai ke dalam jiwa sebaliknya hanyalah perbuatan yang indah di mata tetapi jauh di hati penulis. Mencari gali maksud disebalik semua perkataan itu maka jawapan yang ingin ditemukan akhirnya ditemui. Dengan mudah dan cukup bermakna bahawa pada hari ini kita memandang Islam itu hanya sekadar kata keramat yang bukan lagi berpaksikan hati yang tulus kepada Allah. Membawa perkataan tersebut, penulis sekali lagi mencuba mencari maksud sebenarnya Islam itu. Ya indah pada nama tetapi apalah maksud disebalik nama jika hanya sekadar sedap sebutan di bibir sama - mata.






Islam itu dikatakan meliputi kehidupan sekiranya kita:
1) Melihat, mendengar, menyebut dan merasai hakikat hidup bertuhan (Allah)
2) Kita diuji dengan kesusahan dan penderitaan tetapi tidak sedikit pun merasa terbeban
3) Sikap kita yang berubah membuatkan kita berusaha supaya takat iman tidak menurun
4) Gantikan segala perbuatan buruk, keji, hina dan sia - sia kepada kebaikan hakiki
5) Sesungguhnya merasai dan menjiwai betapa kita ini lalai dan banyak dosanya tetapi 
    sering sahaja diampunkan oleh Allah dan dimaafkan oleh manusia lainnya.


Maka oleh itu dengan sesungguhnya, GANTIKANLAH PERLAKUANMU itu dengan kebaikan kerana dengan itu mudah - mudahan peroleh keampunan dan kemaafan yang berpanjangan. InsyAllah
11 Mac 2012 Edisi Menjelang Fajar
Penyuluh Cahaya Pena

No comments: