[SALAM PERKENALAN PENA]


Wednesday, 20 April 2011

KeMbaLi SeNyuM

Seindah tajuk "Kembali Senyum" yang singgah di ruangan blog untuk coretan kali ini.
Ketika melalui perjalanan kehidupan, manusia tidak terlepas daripada berhadapan dengan pelbagai ragam dan perangai makhluk ciptaan Allah di dunia ini. Tetapi jika hendak difikirkan kembali diri kita sendiri juga ada ragam dan caranya yang kadang kala tidak bersesuaian dengan tindakan orang lain. Akibatnya berlaku sesuatu peristiwa luar jangka. Cewah... peristiwa luar jangka..! 



Yela, masing - masing dalam hidup ini inginkan yang terbaik begitu juga pengharapannya kepada seseorang, cuma apa yang menjadi persoalan ialah sama ada individu yang kita harapkan itu, benar - benar boleh diharapkan ke atau tidak boleh diharap langsung. Opps, agak celupar di situ..! namun itulah perkara yang sebenarnya berlaku yang menerjah dalam dunia realiti kita pada masa ini. Apakah tindakan yang boleh membantu kita jika kita berhadapan dengan situasi seperti itu. 
Hah.. bahagian inilah yang paling penting sebenarnya, atas tu lagha je... hahahah

Tips - tips berguna jika ada orang yang tak berguna:

1) Jika kita sudah memang sedia maklum yang mereka tu tak berguna, apa lagi kita kena la tunjukkan betapa diri kita ini berguna dan jauh lebih baik daripada mereka, memang lah kita akan menemui kesukaran, tetapi itulah sebenarnya bukti yang kita berguna.  hehhehe

2) Orang yang tak berguna tu mungkin meraka yang kita rasa tidak memberikan sebarang manfaat kepada kita, awas sikap manusia selalu apabila sesuatu telah hilang barulah meratapi ketiadaannya, untuk itu kita perlu untuk menilai sama ada mereka yang kita labelkan sebagai tak berguna itu, benar atau sebaliknya.
Ingatlah bahawa "tiada seorang pun yang diciptakan tidak berguna" so, daripada sekarang dah boleh lah fikir macam mana nak mempergunakan seseorang, hehehhe (jgn2 tu gurau je) - tips tak baik tu.

3) Cukuplah 2 tips tu, lain kali Cahaya Pena tambah lagi ya, erm ok2 tiba - tiba datang satu tips lagi, kaedahnya untuk mendapatkan sesuatu yang berguna kita mesti menjadi berguna terlebih dahulu, sama ada orang ingin menghargai atau sebaliknya itu urusan mereka, yang penting kita sudah melakukan terbaik.


Apa lagi... Kembali senyum la lepas ni... senyum - senyum macam ni....!
Salam Penuh Senyuman buat SEMUA.

No comments: