[SALAM PERKENALAN PENA]


Monday, 10 December 2012

APaBiLA HaTi SeMaKiN RaPuH

Apabila hati semakin rapuh, hanya masalah yang menjadi hidangan di depan mata. Segala perkara yang mudah pun menjadi sukar dan hidup ini terasa sempit dengan banyaknya masalah yang bertimpa - timpa. Apabila hati semakin rapuh menjadikan diri kita hilang pertimbangan dan kurang keyakinan kepada hakikat kehidupan ini. Isu yang remeh pun boleh menjadi besar dan sengaja diperbesarkan untuk menjadi tatapan antara dua mata seorang insan. Dirinya terasa sangat lemah dan seperti tidak berdaya melakukan apa jua pun. Itulah yang berlaku apabila hati semakin rapuh. Isu ini bukanlah menjadi luar biasa bagi seorang manusia  yang berdepan dengan pelbagai corak dan onak kehidupan yang selalunya berliku dan ditaburi duri yang tajam. Tujuannya bukan untuk mencederakan, tetapi untuk menjadi penghalang dan cabaran sebelum menempuhi nikmat kebahagiaan.



Apabila hati kita semakin rapuh, pendirian kita menjadi goyah. Kata - kata kita akan selalu berubah, dan keputusan kita juga akan berubah. Tetapi perubahan itu hanya seketika untuk menunggu diri kita kembali seperti sediakala. Perlu diingat apabila hati kita mula untuk merapuh dan semakin merapuh, kita sebenarnya memerlukan seseorang sebagai teman untuk menguatkan kembali dahan fikiran dan keputusan yang telah kita buat sebelum ini. Teman yang baik ialah teman yang dapat memberikan dorongan ketika kita berada dalam keadaan yang serba - salah dan seperti kita berada dalam kehidupan yang penuh dengan kebuntuan. Hidup ini selalunya indah tetapi bukan sepanjang masa kita merasai keindahan itu. Kadang kala hidup ini perlu disulamkan dengan sedikit derita supaya kita menjadi insan yang lebih kuat pada masa hadapan.

Akhir kata bandingkan pengalaman kita dahulu dengan sekarang. Kata orang, jika kita tidak pernah jatuh semasa belajar menaiki basikal dan motorsikal, maka kita tidak akan pandai dan mahir menunggangnya. Salam perjuangan dan ketabahan buat semua.


No comments: